Cal prendre consciencia per frenar el canvi climàtic
La reflexió mediambiental a través del cinema i les claus per afrontar el futur turístic en les zones muntanyenques han marcat la primera jornada de Pyrenades 2014.
13 d’abril de 2014- La 4ª edició de Pyrenades ha començat amb força. Unes 30 persones van assistir ahir 12 d'abril a la xerrada “El futur del turisme és a la muntanya”, a càrrec de José Antonio Donaire, director de l'Institut de Recerca en Turisme (INSETUR), després de la inauguració de Pyrenades a càrrec de Anna Díaz, consellera de Turisme, Comerç i Consum de la Val d'Aran, César Ruiz Canela, alcalde de Naut Aran, i Manel Rocher, director del festival. Per la nit es va poder visualitzar Glacial Balance i fer una videoconferència amb el seu director, Ethan Steinman.
El vincle humà amb el canvi climàtic
Durant la IV Mostra de Cinema de Muntanya de Pyrenades es va poder veure la pel·lícula Glacial Balance i compartir el seu missatge amb el director, Ethan Steinman, mitjançant una videoconferència des de Seattle. Steinman subratlla la necessitat de prendre consciencia sobre l'impacte de l'acció humana en el canvi climàtic i ho fa amb la vista posada a les glaceres de la serralada dels Andes des de l'experiència de científics, però també de les comunitats que hi habiten i que tenen un vincle espiritual i de subsistència amb les glaceres i l'aigua que generen. Aquestes comunitats tenen la necessitat de frenar el canvi climàtic que està fent desaparèixer les glaceres, ja que es preveuen grans alteracions en la vida de les persones i conflictes i moviments migratoris per falta d'aigua. Les glaceres són documents de memòria - en les seves capes es pot veure el rastre de les bombes atòmiques que han explotat al planeta, per exemple - que els científics s'afanyen a conservar per a les generacions futures. A casa nostra tenim un cas proper, la glacera de l'Aneto.
Creativitat i innovació pel sector turístic de la Val d'Aran
“Els estudis apunten que al 2020 passarem d'un milió a 1.500 milions de turistes internacionals i probablement al 2050 es mouran aproximadament uns 3.500 milions turistes, els Pirineus podrien reunir una part d'aquest contingent”, amb aquestes dades José Antonio Donaire, director de l'Institut de Recerca en Turisme (INSETUR), començava la seva conferència. Segons Donaire, les muntanyes estan cridades a ser grans espais de rebuda de turistes i això es deu a quatre factors: els turistes demanen espais naturals allunyats de l'artificialitat de les metròpolis; la muntanya permet l'activitat i està vinculada amb el benestar; hi ha una demanda d'espais únics, i, per últim, les muntanyes són un espai espiritual a “on trobar-se a un mateix”.
Tot i aquestes optimistes previsions, també creixerà el nombre de països que oferiran productes turístics atractius, per la qual cosa els indrets de muntanya hauran de ser competitius. Segons Donaire, per aprofitar aquesta oportunitat els establiments i entitats turístiques dels Pirineus hauran de ser capaços de treballar plegats per exportar la marca Pirineus, s'haurà de generar un portafolis de productes ampli que permeti estades mitjanes o llargues, i s'hauran d'oferir productes singulars, tenint en compte que els turistes volen “sentir”, i per això s'hauran de “crear experiències”. Per a l'expert en turisme: “Pyrenades és un exemple d'iniciativa que es fa des del món privat amb col·laboració amb el món públic i que té l'enorme virtut de combinar tota una sèrie de propostes que són precisament les que està buscant el consumidor potencial. Concretament el PyrenMuseu és un bon exercici de recuperació de la memòria, hi ha turistes que estan interessats en conèixer aquesta identitat i hem de saber que el turisme també és identitat de la Val d'Aran”.
Fotografia, música i vin cau
La inauguració de l'exposició Film Blanc, de Nicholas Dominic i Lluc Navarro, la música tradicional de Diatònics d'Aran i l'excel·lent vin cau van acabar d'arredonir la jornada.
Se tiene que tomar consciencia para frenar el cambio climático
La reflexión medioambiental a través del cine y las claves para afrontar el futuro turístico en las zonas de montaña han marcado la primera jornada de Pyrenades 2014.
13 de abril de 2014- La 4ª edición de Pyrenades ha empezado con fuerza. Unas 30 personas asistieron ayer 12 de abril en la conferencia “El futuro del turismo está en la montaña”, a cargo de José Antonio Donaire, director de l'Institut de Recerca en Turisme (INSETUR), después de la inauguración de Pyrenades por parte de Anna Díaz, consellera de Turisme, Comerç i Consum de la Val d'Aran, César Ruiz Canela, alcalde de Naut Aran, y Manel Rocher, director del festival. Por la noche se pudo visualizar Glacial Balance y hacer una videoconferencia con su director, Ethan Steinman.
El vínculo humano con el cambio climático
Durante la IV Muestra de Cine de Montaña de Pyrenades se pudo ver la película Glacial Balance y compartir su mensaje con el director, Ethan Steinman, mediante una videoconferencia desde Seattle. Steinman subraya la necesidad de tomar consciencia sobre el impacto de la acción humana en el cambio climático y lo hace con la mirada puesta en los glaciares de la cordillera de los Andes desde la experiencia de científicos, pero también de las comunidades que habitan esas tierras y que tienen un vínculo espiritual y de subsistencia con los glaciares y el agua que generan. Estas comunidades tienen la necesidad de frenar el cambio climático que está haciendo desaparecer los glaciares, ya que se auguran grandes alteraciones en la vida de las personas y conflictos y movimientos migratorios por falta de agua. Los glaciares son documentos de memoria – en sus capas se puede ver el rastro de las bombas atómicas que han explotado en el planeta, por ejemplo – que los científicos se apresuran a conservar para las generaciones futuras. Cerca nuestro tenemos un caso próximo, el glaciar del Aneto.
Creatividad e innovación para el sector turístico de la Val d'Aran
“Los estudios apuntan que en el 2020 pasaremos de un millón a 1.500 millones de turistas internacionales y probablemente en el 2050 se moverán aproximadamente unos 3.500 millones de turistas, los Pirineos podrían reunir una parte de este contingente”, con estos datos José Antonio Donaire, director de l'Institut de Recerca en Turisme (INSETUR), empezaba su conferencia. Según Donaire, las montañas serán unos grandes espacios de atracción de turistas y esto se debe a cuatro factores: los turistas piden espacios naturales alejados de la artificialidad de las metrópolis; la montaña permite la actividad y está vinculada con el bienestar; hay una demanda de espacios únicos, y, por último, las montañas son un espacio espiritual “donde encontrarse a si mismo”.
Sin embargo, ante estas previsiones optimistas, también crecerá el nombre de países que ofrecerán productos turísticos atractivos, por lo que los lugares de montaña tendrán que ser competitivos. Según Donaire, para aprovechar esta oportunidad los establecimientos y entidades turísticas de los Pirineos tendrán que ser capaces de trabajar conjuntamente para exportar la marca Pirineos, se tendrá que generar un portafolio de productos amplio que permita estancias medias o largas, y se tendrán que ofrecer productos singulares, teniendo en cuenta que los turistas quieren “sentir”, y por esto se tendrán que “crear experiencias”. Para el experto en turismo: “Pyrenades es un ejemplo de iniciativa que surge del mundo privado con la colaboración con el mundo público y que tiene la enorme virtud de combinar una serie de propuestas que son precisamente las que está buscando el consumidor potencial. Concretamente el PyrenMuseu es un buen ejercicio de recuperación de la memoria, hay turistas que están interesados en conocer esta identidad y tenemos que saber que el turismo también es identidad de la Val d'Aran”.
Fotografía, música y vin cau
La inauguración de la exposición Film Blanc, de Nicholas Dominic y Lluc Navarro, la música tradicional de Diatònics d'Aran y el excelente vin cau redondearon la jornada.